تفاوت بین جوهر و تونر چیست؟

آیا به این موضوع توجه کرده اید که تفاوت بین جوهر و تونر در پرینترها چیست؟ کدام بهتر است؟ هر کدام برای چه کاری مناسب است.

برای یافتن پاسخ پرسشهایتان در این رابطه بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه نمایید. اطلاع از جدیترین قیمت کارتریج در تهران

جوهر و تونر

تونر و جوهر هر دو کارهای مشابهی را انجام می دهند. به عبارتی هر دوی این ها طی مراحل چاپ، می توانند رنگدانه ها را به روی کاغذ انتقال دهند. ولی در عین حال تفاوت هایی هم از بعضی جهات دارند. جوهر و تونر از مواد متفاوتی تهیه می گردد که می تواند آنها را برای استفاده در دستگاه های مختلف آماده کند. در ادامه به مقایسه این دو می پردازیم.

مقایسه جوهر و تونر پرینتر

  1. از لحاظ مدت زمان خشک شدن

لازم است ابتدا اشاره کنیم که جوهرهایی برای استفاده در پرینتر مناسب هستند که سریع خشک شوند زیرا در غیر این صورت وقتی برگه ها از پرینتر خارج می شوند لکه های بدی بر روی کاغذها ایجاد خواهد شد. با توجه به این موضوع تونر به دلیل این که نیاز به خشک شدن ندارد، موفق تر از جوهر عمل می کند.

  1. از لحاظ هزینه

از نظر هزینه جوهر در مقایسه با تونر ارزان تر بوده و مقرون به صرفه تر است.

  1. از لحاظ شارژ مجدد

همانطور که اطلاع دارید در هر پرینتر جوهر افشان و یا لیزری بعد از مدتی کارتریج تمام شده و نیاز به شارژ مجدد آن احساس می گردد. در این راستا تزریق مایه جوهر به داخل کارتریج در مقایسه با پر کردن آن با پودر تونر کار بسیار ساده ای است. کارشناسان پیشنهاد می کنند که از شارژ کارتریج های جوهرافشان به دلیل احتمال بروز آسیب های جبران ناپذیر خودداری کنید.

  1. از لحاظ انسداد کارتریج در پرینتر

یکی از مسائلی که در استفاده از جوهر ممکن است با آن مواجه شوید، احتمال خشک شدن آن در صورت استفاده نکردن طولانی مدت از آن است. در این حالت به دلیل خشک شدن جوهر منافذ موجود در کارتریج مسدود شده و امکان آسیب دیدگی در پرینتر وجود دارد. این در حالی است که تونر به دلیل اینکه به حالت پودر و خشک است از احتمال خشک شدن به دور است.

  1. از لحاظ سرعت در چاپ

چاپگرهای لیزری از توان حجمی بالایی برای چاپ برخوردار هستند به طوری که این کار را در مقایسه با نوع جوهر افشان می توانند بدون نقص و سریع تر انجام بدهند. این تفاوت به دلیل تفاوت در مکانیسم کار این دو نوع پرینتر و سرعت بالای پرینترهای لیزری است.

  1. از لحاظ کیفیت کاغذهای چاپ شده

کارایی چاپگرهای لیزری به اندازه ای دقیق و واضح است که می تواند ذرات تونر را به حالت یکنواخت بر روی برگه قرار دهد. این در حالی است که قطرات مایع در جوهر هرگز نمی تواند چاپی به وضوح تونر ارائه دهد.

خلاصه ای از مقایسه جوهر و تونر

کدام یک از پرینترهای لیزری و یا جوهرافشان مناسب است؟

بر اساس مطالبی که در بالا به آنها اشاره کردیم سرعت و کیفیت در پرینترهای لیزری در مقایسه با نوع جوهرافشان بسیار زیاد است. از لحاظ هزینه نگهداری و شارژ کارتریج هم نوع لیزری از هزینه کمتری برخوردار است. در نهایت برای مصارف خانگی پرینتر جوهرافشان می تواند نیاز شما را رفع نماید ولی در صورتی که حجم بالایی از چاپ را بایستی در زمان کوتاهی انجام دهید چاپگرهای لیزری می توانند نیاز شما را رفع نمایند.

کلام آخر

تونر و جوهر دو ماده متفاوتی هستند که در پرینترها به کار می رود. جوهر برای پرینترهای جوهرافشان و تونر برای چاپگرهای لیزری استفاده می گردد. هر کدام معایب و مزایای خود را دارند که با توجه به نوع کاربری می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − 1 =