بررسی انواع کاغذ پرینتر از نظر کاربرد و جنسی که دارد. فروش انواع برند های کارتریج panasonic در تهران

بررسی انواع کاغذ پرینتر

کاغذ پرینتر از جمله محصولاتی محسوب می گردد که کاربرد بسیار بالایی در چاپ و صنایع وابسته به آن دارد. کاغذهای چاپ به دلیل این که از کشورهای مختلفی وارد ایران می شود، انواع متفاوتی دارند. در این مجال قصد داریم تا منحصرا به ذکر انواع مختلف و کاربرد کاغذهای پرینتر بپردازیم.

کاغذ در چه مواردی می تواند استفاده گردد؟

کاغذ پرینتر می تواند اطلاعاتی را که در رایانه به حالت مجازی وجود دارد را به نسخه چاپی تبدیل کند تا بتوان به نحو بهتری آنها را مطالعه نمود. موارد استفاده از کاغذهای چاپ متعددد است که به عنوان مثال روزنامه، مجله، کتاب و … از اصلی ترین کاربری کاغذهای پرینتر عنوان می شوند. تنوع در کاربری کاغذها موجب ایجاد تنوع در نوع کاغذها شده است.

کاغذهای پرینتر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

  1. هر نوع کاغذ پرینتر کاربری خاص خود را دارد.
  2. این کاغذها دارای کیفیت متفاوتی هستند که به همین دلیل کیفیت چاپ بر روی آنها هم بالطبع متفاوت خواهد بود.
  3. کیفیت متفاوت کاغذها موجب تفاوت در ضخامت و وزن آنها نیز شده است.

در ادامه به انواع مختلف کاغذهای پرینتر اشاره کرده و به ذکر ویژگی های هر کدام می پردازیم.

کاغذ سابلیمیشن

این کاغذ پرینتر ساخت کشور کره جنوبی است که از یک لایه مات برخوردار است. وزن هر برگ از کاغذ سابلیمیشن تقریبا صد گرم است. از قابلیت های مهم این نوع از کاغذها میزان رنگ پذیری بسیار بالا و خشک شدن سریع عنوان شده است که به همین دلیل بیشتر برای استفاده در پرینترهای جوهرافشان مناسب هستند.

کاغذ کپی مکس

کاغذ کپی مکس امروزه رواج بیشتری دارد که واردات آن از کشورهای اندونزی، چین و پرتغال به داخل ایران انجام می گیرد. در ادارات بیشتر از این نوع کاغذ استفاده می گردد. به دلیل این که کاغذ کپی مکس از وزن مناسبی برخوردار است آز آن برای چاپ جزوه و کتاب می توان استفاده نمود. این کاغذها کمتر در زمان چاپ چروک می شوند و به عبارتی به دلیل ویژگی های مثبت زیادی که دارند از رتبه فروش بالایی هم برخوردار هستند.

کاغذ دبل آ

کاغذ دبل آ به وزن تقریبی 80 گرم و در کشور تایلند تولید می گردد. کاغذ پرینتر دبل آ به دلیل کیفیت بالا و ضخامت مناسب، می تواند برای چاپ های دو رو استفاده گردد. عمده مصرف این نوع کاغذ در چاپ بروشورها، مکاتبات، خبرنامه ها و دیگر دستگاه های کپی می باشد. در ایران کاغذ دبل آ از فروش بالایی برخوردار است.

انواع کاغذ بر اساس کاربری آنها

  1. کاغذ پوستر

این نوع از کاغذ به منظور چاپ پوسترهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کاغذ به حالت تک رو تولید می گردد و سمتی که براق و صاف است برای چاپ استفاده می گردد. به دلیل ضخامت بیشتر این کاغذ نسبت به کاغذهای معمولی، وزن بیشتری هم دارد.

  1. کاغذ کرمو

چاپ نقشه ها بر روی کاغذ کرمو انجام می گیرد که ضخامتی بیشتر از کاغذ گلاسه دارد.

  1. کاغذ جلد

از ضخیم ترین کاغذهای چاپی می توان به کاغذ جلد اشاره نمود. موارد استفاده از این کاغذ برای تهیه جلد کتاب ها و مجلات عنوان شده است.

  1. کاغذ کپی مکس

در ادارات و سازمان های مختلف غالبا از این نوع کاغذ استفاده می شود. به دلیل قیمت مناسبی که این نوع از کاغذها دارند، می توان از آنها در مصارف عادی و معمول هم استفاده نمود.

انتخاب کاغذ مناسب برای پرینتر

قبل از انتخاب نوع کاغذ لازم است به دو نکته مهم و اصلی توجه نمایید:

در مورد نکته اول در قسمت های بالایی به موارد مختلف اشاره کرده ایم. اما در مورد نکته دوم در بخش تنظیمات در تمام چاپگرها و در قسمت دیتاشیت آن، به نوع کاغذ پشتیبانی شده توسط دستگاه اشاره شده است.

کلام پایانی

با توجه به مطالبی که در این مقاله به آنها اشاره شد، امیدواریم که به کاربری هر کدام از انواع کاغذها واقف شده باشید. لازم است در هنگام خرید کاغذ برای دستگاه پرینتر خود، از نوع باکیفیت آن خریداری کنید تا به مرور باعث خرابی غلطک دستگاه نشده و یا در داخل دستگاه پرینتر گیرنکند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 8 =