چه اتفاقی می افتد وقتی عمر درام کارتریج تمام شود؟ درام کارتریج وظیفه ذوب تونر و جوهر کارتریج را بر روی کاغذ چاپ داشته و جزء مهم ترین بخش های دستگاه پرینتر به حساب می آید؛ به عبارتی دیگر نقش حیاتی برای دستگاه پرینتر را دارد. به همین دلیل باید در انتخاب آن هنگام خرید توجه و دقت زیادی داشته باشید. درام های  کارتریج هم مانند سایر وسایل عمر مفیدی دارند و پس از به پایان رسیدن آن دوره زمانی، رفته رفته مواد شیمیایی درام کارتریج اثر خود را از دست می دهد؛ در نتیجه، قدرت درام برای جذب و گرفتن تونر کم می شود و این مسئله باعث چاپ با کناره های تار و وجود مناطقی با رنگ خاکستری کم رنگ به جای سیاه می شود. بنابراین، نیاز به تعویض درام به وجود خواهد آمد.

 

اغلب پرینتر ها مجهز به سنسور هایی هستند که با ردیابی کردن تعداد صفحات چاپ شده توسط درام کارتریج و رسیدن آن به حد تعیین شده، شروع به هشدار دادن می کنند که دارم کارتریج دستگاه شما نیاز به تعویض دارد؛ در این گونه پرینتر ها اگر شما به هشدار توجه ای نکنید و درام کارتریج دستگاه خود را عوض ننمایید، چاپگر این دستگاه ها متوقف شده و تا درام تعویض نشود کار نمی کند. شاید در نگاه اول این امر سبب آزار شما شود اما در حقیقت این کار موجب می شود تا از چاپ، کم یا بی کیفیت توسط درام ضعیف دستگاه خود جلوگیری شود.

 

نشانه‌های رایج پایان عمر درام

زمانی که درام کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض پیدا می کند، علائمی از خود نشان می دهد. مهم ترین این علائم شامل موارد زیر هستند:

 

وجود لکه و خطوطی در کاغذ

درام هایی که با گذشت زمان خراشیده یا فرسوده می شوند، رسوباتی را از تونر دریافت می کنند که این رسوبات باعث به وجود آمدن خطوطی بر روی سطح چاپ شده شما خواهد شد. هم چنین زمانی که درام ها کثیف می شوند، جذب گرد و غبار را در پی خواهند داشت. این ذرات جذب شده گرد و غبار هنگام چاپ باعث انتقال تونر اضافی به سطح می شوند یا برعکس، کلا مانع انتقال تونر به کاغذ چاپ می شوند. همه این ها نشان دهنده این است که وقت تعویض درام کارتریج رسیده است.

 

از دست دادن قابلیت شارژ درام

در دستگاه پرینتر برای چاپ تصویر نیاز است که تونر به درام بچسپد تا درام بتواند تصویر را به کاغذ چاپی انتقال دهد؛ اما گاهی اوقات این اتفاق نمی افتد یعنی این که درام کارتریج قابلیت شارژ خود را از دست داده است و به همین دلیل دیگر تونر کارتریج به درام نمی چسپد. زمانی که درام کارتریج قابیلیت چسپندگی خود را از دست می دهد، بدین معناست که این درام عمر مفید خود را از دست داده است و هیچ راه مجددی برای شارژ و استفاده دوباره از آن وجود ندارد. بنابراین، باید به سرعت تعویض شود، چرا که در هیچ صورتی دیگر خروجی مناسبی به ما نخواهد داد.

 

نمایش پیغام درام تعویض شود

بعضی از پرینتر ها در صورت نیاز به تعویض یا شارژ مجدد درام، مداوم هشدار می دهند که درام تعویض شود؛ اکثر افرادی که به طور طولانی مدت با دستگاه پرینتر سر و کار دارند این هشدار را مشکلی کلافه کننده می دانند. ولی خب درام کارتریج هم مانند بساری از لوازم عمری محدود دارد و این مشکل چاره ای جز تعویض درام کارتریج ندارد.

 

تعویض درام در زمان تعویض شارژ کارتریج

ممکن است خیلی اوقات زمانی که درام هیچ مشکلی ندارد و کاملا سالم است و نیازی به تعویض ندارد مجبور به تعویض درام شویم؛ زیرا زمانی کارتریج شارژ شود حتما باید تعویض درام نیز انجام گیرد. دلیل تعویض درام در رابطه با پودر مورد استفاده است، زیرا در بیش تر مواقع وقتی کارتریج را شارژ می کنید، پودری که در تمامی مراکز شارژ استفاده می شود، مناسب نبوده و ممکن است با درام کارتریجی که بر روی دستگاه است سازگاری نداشته باشد. در نتیجه، باعث پایین آمدن کیفیت چاپ و زوم شدن وضوح می شود.

 

نتیجه گیری

درام کارتریج جزء مهم ترین و حیاتی ترین بخش دستگاه پرینتر است که وظیفه مهم ذوب تونر و جوهر کارتریج را بر عهده دارد. درام کارتریج هم مانند سایر لوازم دیگر عمری مفید دارد و پس از گذشت مدتی نیاز به تعویض پیدا می کند. عدم تعویض درام کارتریج باعث خروجی بی کیفیت یا کم کیفیت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + نه =