عمر کارتریج های جوهر و تونر چقدر است؟ شاید شما هم در زمان خرید کارتریج برای دستگاه پرینتر خود با این جمله فروشنده که با خریدن هر یک از این کارتریج ها یکی هم اشانتیون می گیرید، مواجه شده باشید؛ ممکن است همین جمله باعث اغفال شما شده باشد و شما آن کارتریج جوهر یا تونر را به امید سود بیش تر خریداری کنید. اما لازم است بدانید که کارتریج های جوهر و تونر نیز مانند سایر مواد تاریخ انقضا دارند، زیرا که اگر یک کارتریج جوهر یا تونر را زمان زیادی بدون استفاده از آن نگه داری کنید، ممکن است که در ماهیت بافت های آن تغییرات شیمیایی رخ دهد و باعث تغییر بافت آن شود.

علاوه بر این، کارتریج جوهر یا تونر بر اساس شرایط و محیط نگه داری از آن ممکن از ته نشین شود و کارایی خود را از دست بدهد. معمولا تغییر بافت شیمیایی کارتریج جوهر در دمای بالا شدت بیش تری پیدا می کند و کارتریج جوهر سفت شده و ماهیت خود را از دست می دهد؛ به گونه‌ ای که دیگر قابل استفاده نباشد. البته کارتریج تونر به دلیل این که پودر خشک است، در دمای بالا هیچ تغییری نمی کند، اما باید در تازه بودن آن نیز دقت کرد. به طور کلی، می توان گفت که عمر کارتریج جوهر یا تونر در حدود دو سال است و اگر کارتریجی را مجدداً شارژ کرده باشید عمر استفاده از آن به یک سال محدود می شود.

 

 آیا راهی برای افزایش طول عمر کارتریج جوهر وجود دارد؟

باید گفت بله، در صورتی که بتوانید شرایط مناسبی را برای نگه داری از کارتریج ها فراهم آورید؛ طول عمر مصرفی  آن ها را تا سه سال می توان افزایش داد. در زیر برخی از این راهکار ها را برای شما نام برده ایم.

باید توجه کرد که شرایط افزایش طول عمر کارتریج تونر تا حدودی با شرایط افزایش طول عمر کارتریج جوهر متفاوت است، که ما در زیر برای شما شرایط افزایش طول عمر کارتریج تونر را نیز ذکر کرده ایم.

 

آیا استفاده از کارتریج های جوهر و تونر تاریخ مصرف گذشته خطراتی را به دنبال دارد؟

استفاده از کارتریجی که تاریخ انقضا آن به سر رسیده است کار بسیار اشتباه و نادرستی است؛ چرا که این امر علاوه بر آن که باعث باطل شدن گارانتی شما می شود، خطراتی را نیز به دنبال دارد که در زیر به شرح آن ها پرداخته ایم.

گرفتگی نازل

وقتی که جوهری که تاریخ مصرف آن به پایان رسیده است را در داخل دستگاه پرینتر بریزید، ذره های ناهمگون شده جوهر در نازل گیر می کند و باعث مسدود شدن آن می شود.

مسدود شدن و مشکلات هد

استفاده از کارتریج های تاریخ مصرف گذشته سبب می شود آسیب های جدیی به هد و چاپگر برسد؛ همان طور که می دانید، هد و چاپگر از گران ترین قطعات دستگاه پرینتر هستند. پس استفاده از کارتریج های تاریخ مصرف گذشته به جای سود رسانی باعث ضرر های بیش تری واهد شد.

پرینت های بی کیفیت

کارتریج هایی که تاریخ مصرفشان گذشته باشد قطعا خروجی خوبی نخواهند داد؛ در مقابل مشخص است که اگر از کارتریجی استفاده کنید که تازه باشد، سبب افزایش کیفیت و وضوح کاغذ های چاپی شما خواهد شد.

از دست دادن ضمانت

بر اساس قانون، مصرف کارتریج های تاریخ مصرف گذشته، گارانتی شما را باطل می کند.

 

نتیجه گیری

کارتریج های جوهر و تونر نیز همانند سایر مواد تاریخ انقضا دارند، که این انقضا با توجه به شرایط نگه داری و نحوه مصرف تا حدودی با یک دیگر متفاوت است. استفاده از کارتریج های تاریخ مصرف گذشته سبب بروز مشکلات و خطراتی از جمله از بین رفتن گارانتی خود می شود. در این مقاله به طور کامل زمان و نحوه افزایش زمان طول عمر کارتریج و هم چنین خطرات و مشکلات استفاده از کارتریج تاریخ مصرف گذشته را برای شما شرح داده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =