برای شناسایی انواع بارکد باید نام و ویژگی های هر بارکد را شناخت؛ ولی قبل از هر چیز بهتر است اطلاعاتی در مورد خود کلمه بارکد ذکر کنیم تا حدودی با این اصطلاح آشنا شوید. خواندن این مطالب باعث می شود تا بهتر بفهمیم که انواع بارکد ها چگونه هستند و نشانه های شناسایی این بارکد ها چیست. بارکد ها نمونه ای از نمایش تصویری اطلاعات یک کالا به صورت های مختلفی از جمله میله ‌ای، شکل دو بعدی، یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز و… بر روی سطوح است. بارکد ها را می توان بر روی کالاهای مختلف از کالاهای داروخانه ای تا کالاهای سوپر مارکت و حتی بسته های پستی نیز مشاهده کرد. هم چنین بارکد ها به وسیله دستگاهی که آن را دستگاه بارکد خوان نام گذاری کرده اند، اسکن و باز خوانی می شوند. در ادامه انواع بارکد ها را به طور کامل برای شما توضیح خواهیم داد. جهت خرید و شارژ کارتریج وارد شوید.

انواع بارکد ها

بارکدها در نمونه‌ های مختلفی وجود دارند و برای نشانه‌ گذاری کالاهای گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعدادی از مهم‌ ترین انواع بارکد شامل موارد زیر می‌شوند.

کد 39

بارکد کد 39 از ساده ترین انواع بارکد های عددی است که برای بررسی کاراکتر ها طراحی و ساخته شده است. و در نتیجه نیاز به چک کردن کاراکتر ها را از بین می برد. اسامی انواع بارکد های 39 عبارتند از: MIL-STD-1189B  ، HlBC LIC LOGMARS ،MIL-STD-129

کد 128

این بارکد دارای کاراکتر A و کاراکتر B است. که هر کدام وظیفه‌ ی خاص خود را دارند. بارکد 128 نیز انواعی مختلفی دارد که عبارتند از:  EAN 128 ، SSCC-18 ،  SCC-14

 بارکد UPC

این بارکد در بسته بندی کالاهای کوچک و خرده فروشی ها استفاده می شود و شامل 12عدد است، که انواع آن عبارت اند از:  UPC و UCC12  است.

 بارکد EAN13 و EAN8

این بارکد ها جزء بارکد های شماره گذاری سیستم های اروپایی هستند که میتوان گفت بسیار فوق العاده هستند و شامل 13عدد و 8عدد نیز هستند و انواع آنها عبارتند ازISBN ISSN ، ISSN ،  JAN

 بارکد Interleaved 2 of 5

این بارکد برای رمزگذاری اعداد استفاده میشود و میتوان گفت که این بارکد صرفا بارکدی عددی است. این بارکد نیز مانند سایر بارکد ها انواعی دارد که عبارتند از: EAN-14 ، GTIN ، USPS ، ITF-14 ، SCC-14

 بارکد Codabar

این بارکد برای نماد گذاری و همچنین نشان دهنده‌ی کاراکتر 9-0،و حروف A تا D است که انواع مختلف آن عبارتند از: USD-4، NW-7 ، 2 of 7 ، Rationalized Codabar Code

 کد 93

این کد نماد کاراکتر های فضای خالی و علامت های زیر است:

/ ، + ،٪ ، – ، . ، $

بارکد GS1 DataBar

این بارکد برای رمزگذاری اعداد و مقادیر بسیار بزرگ به کار میرود که امکان رمز گذاری اعداد را تا بیست تریلیون را دارد.

بارکد DataBar Expanded

درباره ی این بارکد می توان گفت که: نخسه ای بزرگتر و گسترده تر البته با کمی تغییرات از Symbology DataBar است، که کارایی آن را میتوان رمزگذاری GTIN چهارده رقمی و داده های اضافی ذکر کرد.

 بارکد DataBar Omni-Directional Stacked

برای شناخت این بارکد باید گفت که این سیستم از سال 2010 برای استفاده سیستم های فروشگاهی ساخته و تایید شده اند، و همچنین می توان گفت که این بارکد شباهت هایی به بارکد GS1 DataBar دارد.

 بارکد GS1 DataBar Limited

این بارکد نیز همانند بارکد GS1 DataBar ویژگی های مشابهی دارد، به جز اینکه این بارکد مقادیری نهایتا تا 4 تریلیون باشد.

 بارکد GS1 DataBar Coupon Code

در واقع میتوان گفت که این بارکد همان بارکد GS1 DataBar Expanded Stacked Omni-directional است که   به صورت بریده بریده و قطعه قطعه هست.

 بارکد POSTNET

این بارکد که با نام دیگر روش رمزگذاری عددی پستی شناخته میشه برای اولین بار توسط اداره ی پست ایالات متحده ساخته شده است، و انگیزه این کار رمزگذاری اطلاعات کد پستی بوده است. و جالب است بدانید این بارکد یک بارکد مخصوص است.

 بارکد MSI Plesse

این بارکد در دهه ی 1970 توسط شرکت Plessey  ا به منظور اپلیکیشن های مربوط به خرده فروشی طراحی و ساخته و در نهایت تایید شد.

 

نتیجه گیری

بارکد ها نمایش تصویری از اطلاعات کالاها برای روی سطوح است که به صورت های مختلفی نمایش داده شده و انواع مختلفی دارند. برای شناختن آن ها باید اسامی و ویژگی هایشان را مطالعه کرد. در این جا تعدادی از مهم‌ترین بارکدها را نام برده‌ و توضیحاتی در مورد آن ها بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 5 =